28 May 2011

Berbasikal Malam

Ya, berbasikal malam.
Saya ingin memberi pendapat saya komen saya dengan trend orang kat Malaysia sekarang ni.

Menurut Wikipedia, basikal  ialah sejenis kenderaan berkuasa manusia yang mempunyai dua roda yang dipasang ke rangka.

Berbasikal pula ialah orang yang menunggang basikal.

Orang berbasikal ni ada banyak. Contohnya :

* sebagai mainan kanak-kanak.
* untuk tujuan rekreasi dan kesihatan dewasa.
* pengangkutan harian.
* acara sukan lumba
dan sebagainya.

Apa yang saya nak cakap di sini ialah :

* kalau berbasikal di waktu malam, pakailah pakaian yang cerah. Basikal ada alat keselamatan tambahan seperti lampu.
* gunakan helmet.
* tuggang ikut peraturan jalan raya.
* tunggang dengan berhati-hati, jangan dengan keadaan melulu. tak senonoh je tengok.
* gunakan akal.

Kadang-kadang saya terserempak dengan orang-orang macam ni hah...
Tak nak...tak nak macam ni tau...

Ada juga yang macam ni...
Macam ni pun tak nak tau...

Nak berbasikal dengan tujuan apa? Rekreasi? Gaya hidup sihat? Atau nak ikut-ikut je? 

Keselamatan diri sendiri langsung tak dijaga. Rasa nak mencarut pun ada kadang-kadang. Tak paham betul aku saya tengok.

Cuba jadi macam ni...

Elok sikit pakai helmet, baju terang. Ermmm, lampu tak pasti ada ke tak...kalau ada lagi bagus.

Macam ni pun ok...

Berbasikal waktu malam, berbaju cerah, pakai helmet, ada lampu...

Apa-apa pun selamat berbasikal, utamakan keselamatan. Nak berekreasi itu bagus, gaya hidup sihat juga bagus, tapi yang bab tak jaga keselamatan diri tu yang tak bagus. Fikir-fikirkanlah.

Sumber gambar dari sinisinisini dan sini. Terima Kasih saya ucapkan.

Sekian...

No comments:

Post a Comment